onsdag 11. februar 2009

Kildekritikk på nettet.

Vurder 1 nettdefinisjon av etos (TONE)

etos (av gr. 'sedvane, karakter, personlighet'), moraloppfatning, moralsk vilje eller livsholdning. (Store norske leksikon online)

Troverdighet: Definisjonen er utgitt av Store norske leksikon online som er en anerkjent kilde. Kontaktinformasjon er utgitt. Kilden eies av Kunnskapsforlaget, H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard) A/S og Gyldendal ASA.

Jeg vurderer derfor kilden for å være troverdig.

Objektivitet: Kilden er objektiv i sin definisjon.Informasjonen er balansert. Informasjonen er i samsvar med informasjon jeg har tilegnet meg før.

Jeg vurderer derfor kilden for å være objektiv

Nøyaktighet: Informasjonen består av fakta. Informasjonen er eksakt. Informasjonen er saklig og konsistent. Informasjonen kan bekreftes i mer enn 2 andre kilder.

Jeg vurderer derfor kilden for å være nøyaktig.

Egnethet: Emneområdet er relevant for mitt informasjonsbehov.

Jeg vurderer derfor kilden for å være egnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar