mandag 16. februar 2009

Kildekritikk på nettet.

Vurder 1 nettdefinisjon av informasjonskompetanse (TONE)

Informasjonskompetanse defineres kort som erkjennelsen om at man har et informasjonsbehov, evnen til å vite når og hva slags informasjon som trengs, og kunnskapen om hvordan man finner, evaluerer og bruker informasjon av alle slag. (Wikipedia)

Troverdighet: Definisjonen er gitt av Wikipedia som er en anerkjent kilde. Forfatteren er derimot ikke kjent på grunn av at Wikipedia er en database hvor informasjonen blir lagt inn av vanlige brukere. Informasjon man får fra Wikipedia må dermed dobbeltsjekkes.

Wikipedia har på en annen side en svært god evne til å referere og jeg vurderer dermed kilden for å være troverdig.

Objektivitet: Kildens definisjon er objektiv. Informasjonen er balansert. Informasjonen er i samsvar med informasjon jeg har tilegnet meg før.

Jeg vurderer dermed kilden for å være objektiv.

Nøyaktighet: Informasjonen består av fakta. Informasjonen er eksakt. Informasjonen er saklig og konsistent.

Jeg vurderer derfor kilden for å være nøyaktig.

Egnethet: Emneområdet er relevant for mitt informasjonsbehov.

Jeg vurderer dermed kilden for å være egnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar